6 Ale jakie symbole wybrać? Piktogramy, psc, symbole Makatonu?

Główną decyzją, którą należy podjąć wprowadzając AAC jest wybór albo gestów albo symboli. Osoba z autyzmem może również posługiwać się mieszanka czyli niektóre słowa komunikować gestami ( np. jeść, pic, jechać , toaleta itp. ) a niektóre symbolami (lody, chipsy, na basen itp.)  Warto zwrócić uwagę na  błąd jakim jest wymaganie od osoby z autyzmem aby wykonała gest  ORAZ podała/pokazała symbol.  Ucząc wyrażania danego słowa określamy czy będzie to wykonywane za pomocą gestu LUB symbolu. Następnie taką informację muszą posiadać wszystkie osoby mające kontakt z osobą autystyczna używającą AAC aby zapewnić spójność pracy i odpowiednie tempo nabywania języka.

Wiele osób, które wprowadza symbole boi się mieszać symbole z rożnych systemów znaków . Poza względami praktycznymi (np. jednolite użycie symboli PCS ułatwia tworzenie tablic do komunikowania się w programie „Boardmaker”) nie ma większego uzasadnienia tej obawy. Symbole powinny być wprowadzane tak jak uczymy się języka ojczystego czyli w interakcji, w działaniu. Dlatego nie ma obiektywnych przeszkód aby osoba miała rożne symbole, których używa. Moj syn obecnie używa symboli pcs, na inne rzeczy symboli Makatonu, symboli z systemu Arasaac, ma też zdjęcia konkretnych przedmiotów i logo ulubionych słodyczy (oraz mówi już ok. 100 slow!:) Istotne jest to, że wprowadzona one zostały w działaniu, w konkretnych i realnych sytuacjach.

Nie zapominajmy ze AAC to nie tylko symbole i gesty. Można również pracować nad komunikacja za pomocą etykiet z zapisanymi słowami. Są osoby, które preferują ta formę pracy ponad użycie symboli czy gestów

 

 

Posty z serii „Fakty i Mity” są inspirowane artykułami m.in.  Andy Bondy „ The Unusual Suspect Myths and Misconceptions Associated with PECS” , MaryAnn Romski, Rose A. Sevcik  “Augumentative Communication and Early Intervention. Myths and Realities “ oraz różnymi wypowiedziami rodziców i specjalistów.

2 thoughts on “6 Ale jakie symbole wybrać? Piktogramy, psc, symbole Makatonu?

  1. A jak taki sposobów komunikowania sprawdza się w grupie? Np przedszkole, wyjazd integracyjny – i każde dziecię posługuje się swoim gestem/słowem/symbolem na daną rzecz. Opiekuni z różnych ośrodkó na takim wyjeździe, dzieci między sobą będą mieć problem z porozumieniem? Myślę, że uzasadnieniem za systematyzacją sposobów komunikacji jest właśnie taki aspekt – by większa ilość osób mogła porozumiewać się z osobą, która używa aac i też osoby porozumiewające się aac między sobą miały większą szansę się zrozumieć. Jak to jest?

    • Celna uwaga. Właśnie istotnym kryterium wyboru systemu symboli, który trzeba rozważyć, jest to jakiego systemu używają inni AACowcy, jeśli będziemy pracować nad interakcja miedzy nimi. Wtedy muszą oni AACować jednym systemem.
      No i nie można odmówić racji wybieraniu danego systemu symboli na podstawie dostępności do danej bazy.
      Jeśli idzie o kontakty AACowca z nie-AACowcem to na taką okoliczność symbole muszą być zawsze podpisane.
      Aczkolwiek zauważyłam, że często występuje nadmierna uwaga skupiona na tym aby dany użytkownik miał symbole tylko z jednego systemu, troska która blokuje np wprowadzanie nowych symboli. I to w przypadku osoby, która nie jest uczona interakcji z innymi AACowcami.

      Ponadto poprosiłam o pomoc w odpowiedzi na to pytanie specjalistów AAC z USA i dostałam taki cytat ‚ Tak naprawdę podczas wczesnych faz rozwoju może nie mieć znaczenia czy dziecko używa abstrakcyjnych czy ikonicznych symboli, ponieważ dla dziecka funkcjonują one tak samo. Natomiast wybór systemu symboli może być utrudniony przez to co rodzice uważają za odpowiednie dla małych dzieci’.
      MaryAnn Romski and Rose Sevcik, Augmentative Communication
      and Early Intervention Myths and Realities, 2005

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>