Mit 5 Ale moje dziecko świetnie pokazuje palcem czego chce

Każdy sukces naszego dziecka cieszy i świadczy o tym, że jego rozwój idzie w odpowiednim kierunku. pokazywanie palcem  w kierunku pożądanej rzeczy jest trudną umiejętnością dla autysty gdyż wymaga współdzielenia uwagi, kierowania komunikatu do odbiorcy, i na pewno jest to  ważna umiejętność. Ale zwróćmy uwagę, iż my komunikując się wielokrotnie mówimy o rzeczach których nie widać, których nie ma w naszym polu widzenia. O ile mniej możemy przekazać światu jeśli nie wiemy jak np. poprosić o rzecz której nie widać. O ile musimy się ograniczać z naszym myśleniem jeśli obracamy się tylko wokół konkretnych przedmiotów które widać.  Komunikacja to używanie umownych symboli ( np. słowo „pies” jest umownym symbolem na czteronożne szczękające zwierze domowe) kierując wypowiedź do odbiorcy aby zakomunikować coś czego nie widać a nie tylko skomentować to co mamy w polu widzenia.  Dzięki wprowadzeniu komunikacji symbolem/gestem umożliwiamy oderwanie się od konkretu, rozwój dalszych umiejętności językowych np. opowiadania, odpowiadania na pytania, zadawanie pytań itp. Komunikacja to nie tylko proszenie o rzeczy które są wokół nas. Dzięki komunikacji wspomaganej możemy rozwijać system językowy osoby z autyzmem i dać jej szanse na dalszy rozwój.

 

 

 

Posty z serii „Fakty i Mity” są inspirowane artykułami m.in.  Andy Bondy „ The Unusual Suspect Myths and Misconceptions Associated with PECS” , MaryAnn Romski, Rose A. Sevcik  “Augumentative Communication and Early Intervention. Myths and Realities “ oraz różnymi wypowiedziami rodziców i specjalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>